En liten fiskares födelsedag idag…Hurra, hurra, hurra, hurra

Vilken härlig april morgon!!

IMG_1211

Med klarblå himmel och en kyla i luften som påminner om Österlen får jag havsörings frossa fast jag befinner mig hemma vid 4Fiskare, långt i från Österlens underbara omgivningar. Hemma i Västerås. Fåglarna kvittrar på samma sätt, men det sakans något. Det saknas ett hav och vågor som bryter framför mig. Den underbara känslan av att stå utvadad i havet. med vatten i midje höjd när soluppgången blir än mer magisk. Allt blir stort i naturen. Jag blir bara en liten del i föreställningen. Ingen teater, ingen bio och ingen festlighet kan slå den känslan av full närvaro som den fiskeupplevelsen. Ni som provat vet.

David och jag har fiskat havsöring under 15 års tid på Österlen runt påsk varje år. Det skapar sina minnen och till och med behov av att återuppleva känslan år efter år. Vi har vadat genom snö och is för att komma ut tillvattnet, men vi har också upplevt varma vårar. För oss är det ett sätt att möta våren i farstun, med en vår som kommer tidigare där på Österlen än hemma i Västerås. En möjlighet för oss att få inleda fiskesäsongen med ett annat fiske än det sommaren senare bjuder oss med mer harr och öring.

IMG_1323

Vi fortsatte vårt intensiva fiske även med våra två pojkar. De har tillbringat 7 respektive 5 vårar därnere.

Det var först för 3 år sen, när tvilling tjejerna kom till världen och vi hamnade lite i chock över att vara en så stor familj (med 4 barn istället för 2), som vi gjorde uppehåll i Österlenfisket. Inget önskat eller planerat uppehåll, utan logistiska problem med att fiska och ha kontroll på en 7 respektive 5 åring ihop med nyfödda tvillingar blev bara för mycket! Österlen fick ge vika för ett tag. Det bara blev så.

Kanske är det därför som en 8 årings födelsedag väcker såna härliga minnen.

Båda våra killar har lärt sig gå under våra fiskesemestrar. Det har vi delat med underbara fiskevänner när vi varit borta.

Idag fyller vår minsta fiske-kille 8 år. Allt känns lika roligt och pirrigt som det alltid gör för att allt ska bli så där bra som barnen önskar på sina födelsedagar.

Men i år känner jag en saknad över någonting. Någonting som varken är paket eller fika eller ett välstädat kalas. Nej, jag saknar att stå vid kusten i soluppgången. På kusten vid Simrishamns vikar, Gislöv eller utefter Kiviks steniga strandlinje. Jag saknar stunderna där tillsammans med Edvin o resten av familjen.

IMG_1336

Han är ingen fiske fantast själv än, men ställer alltid upp och följer med (i och för sig inte så mycket val när mamma och pappa vill fiska) men ändå.  Han har alltid varit en del av fisket och den här tiden på året, med den sena vår vi har här i Västerås i år, känns det som Österlen på morgonen när jag går ut.

Kallt, disigt, tidigt vårgräs som börjar dofta och  jord som ångar under solens värmande strålar. Solen är till och med så där magisk som den brukar vara där på Österlen.

IMG_1368

Jag kan nästan höra vågorna skvalpa mot land och nästan känna samma ro som jag gör när jag står utvadad i havet.

Nästa år får Edvins födelsedag inte bara påminna om Österlen, vacker miljö, gott fika på St:Olofs Café och stor blank fisk. Nej, nästa år står vi där vid musteriets strand och njuter av att vara i naturen tillsammans som fiske familj igen.

Grattis Edvin! – ”Blivande flugfiskare”.

Vi firar din dag med några minnen från Österlen 2009:

IMG_1216  IMG_1280 IMG_1208

Väl mött på bloggen i april kära läsare.

/Big Mama

One thought on “En liten fiskares födelsedag idag…Hurra, hurra, hurra, hurra

Kommentera

