BASS, semesterfiske i Orlando

I Väntan på en kommande Redfish guidning i Mosquito lagoon, i Florida, laddar jag upp med Bass fiske i sjön bredvid hotellet. Flug nörd som man är så räcker naturligtvis inte de som jag bundit själv. Man måste naturligtvis komplettera med några mönster rekommenderade av lokala experter på Bass Pro Shop. Några grodor och ”jigg” flugor tillsammans med en Bass tidning blev en del av inköpet.

IMG_1457

Förra gången vi var här med familjen träffade jag en kille från Colorado, som var här med sin familj för att besöka alla nöjesparker. Jet laggad såg jag från balkongen honom stå och kasta med sitt flugspö i gryningen. Nyfiken som jag är så gick jag ner och pratade med honom. Under de 30 minuterna vi utböt fiske minnen från Colorado,  fångade han 4st Large Mouth Bass på sin vita marabou streamer. Han tipsade om morgonfisket som en perfekt start på dagen innan familjen vaknat inför parkäventyren. Den gången hade jag inte med mig mitt eget flugspö och tiden för fiske var begränsad. Ända sedan vi beslutade oss för att åka tillbaka med familjen, så har jag förberett mig mentalt för fisket i sjön. Bass är känd som en fisk som exploderar i ytan efter hugget. I den här sjön ser de inte många flugor eller giggar på ett år, så chansen borde finnas. Det är bara en lite hake… Sjön håller en större varelse! Aligatorer finns i de flesta vattendrag i Florida, den här sjön är inte undantagen. På flera ställen finns det skyltar där det står ” Don´t feed the aligator”. Jag har tidigare viftat bort dessa som skämtsamma. Ända tills jag frågade personalen, och de bekräftade att det fanns Aligatorer i sjön. Nu är de sällan intresserade av fiskare på land, men man kan aldrig veta. Imorgon bitti smäller det. Om det funkar som jag tänkt mig så står jag med mitt nya Scott Tidal i båge med en av de stora Bassen på kroken.

Hade/David 4Fiskare

Kommentera

